Current Visitor

Isnin, 28 Februari 2011

Persediaan Memasuki Tapak @ Site Of Possesion

Pihak kontraktor perlu bersaing sesama sendiri bagi memenangi sesuatu projek dengan menawarkan tawaran harga yang munasabah dan berdaya saing. Pihak klien pula, akan menilai bagi memilih kontraktor yang betul-betul berkelayakan bagi melaksanakan kerja.

Surat Setuju Terima (L.A) yang dikeluarkan oleh pihak klien adalah satu dokumen penting yang membenarkan untuk kontraktor memulakan kerja di tapak.

Bagi memasuki tapak, terdapat beberapa perkara yang perlu dipatuhi oleh pihak kontraktor sebelum memulakan kerja yang diringkaskan seperti berikut:

(i) Mengemukakan bon pelaksanaan dalam jaminan bank atau bank guarantee , sekiranya pihak kontraktor gagal menyediakan Jaminan Bank, alternatifnya, bon pelaksanaan boleh disediakan melalui kaedah Wang Jaminan Pelaksanaan (WJP).

(ii) Mengemukakan polisi-polisi insuran seperti Contractor All Risk (C.A.R), Public Liability dan Workmen Compensation.

(iii) Menyediakan 'Work Programme'.

(iv) Menyediakan Carta Organisasi Kontraktor di tapak

(v) Mengemukakan alamat dan nombor telefon pejabat tapak yang berhampiran tapak projek

(vi) Mengemukakan butiran akaun bank syarikat untuk tujuan pembayaran interim.

Sekiranya pihak kontraktor dapat mengemukakan keperluan seperti yang dinyatakan tadi, proses memasuki tapak akan menjadi bertambah mudah dan melancarkan proses komunikasi antara pihak kontraktor dan klien. .

1 ulasan:

Qaseehtolia berkata...

OMG Dik, Akak ni mmg totally different field with u! Tapi tak pe kan blh share tntg knwledged yg lain..If tntg Pembinaann sowiiii dik yer!!!