Current Visitor

Isnin, 21 Februari 2011

Imbasan Projek - Menara Kuala Lumpur @ KL Tower

Menara Kuala Lumpur ialah salah satu mercu tanda yang terdapat di Bandaraya Kuala Lumpur, Malaysia. Pembinaan projek ini telah dimulakan pada Oktober 1991 dan siap pada 13 September 1994. Ia telah dibuka kepada orang awam pada 23 Julai 1996.



Menara Kuala Lumpur adalah terletak di atas sebuah bukit di Bukit Nenas, Kuala Lumpur. Ketinggian menara ini ialah setinggi 421 meter  dan ia merupakan menara telekomunikasi kelima (5) tertinggi di dunia selepas Menara CN di Kanada yang berketinggian 553m, Menara Ostankino di Russia berketinggian 537m, Menara Shanghai di Negara China dengan ketinggian 468m dan Borj-e Milad dengan ketinggian 435m di Iran..

Reka bentuk menara ini direka oleh Kumpulan Senireka Sdn. Bhd. iaitu sebuah syarikat tempatan di Malaysia.  Reka bentuk menara ini dipengaruhi oleh seni bina Islam, Jerman, Perancis dan tempatan.


Menara Kuala Lumpur selalu digunakan untuk aturcara penting bagi umat Islam kerana disinilah tempat penentuan anak bulan Ramadan dan Syawal dilakukan di puncak menara tersebut.

1 ulasan:

Multibrand berkata...

Kuala Lumpur semakin cantik.
Saya telah follow blog anda di Google Friend Connect (No:11). Silakan follow balik.
Terima kasih.

http://multibrand.biz