Current Visitor

Rabu, 23 Februari 2011

Imbasan Projek - Projek Lebuhraya Utara Selatan Malaysia

Projek Lebuharaya Utara Selatan ialah satu projek lebuhraya yang menghubungkan laluan daripada Bukit Kayu Hitam di sebelah Utara Malaysia sehingga Johor Bahru di bahagian Selatan Malaysia. Projek ini telah dijalankan secara berperingkat bermula dari tahun 1981 hingga 1995.


Panjang keseluruhan lebuhraya ini ialah sepanjang 847.70km. Ia melibatkan dua jajaran iaitu Jajaran Utara yang bermula dari Bukit Kayu Hitam sehingga Jalan Duta, Kuala Lumpur. Manakala jajaran selatan adalah bermula dari Johor Bahru sehingga Sungai Besi. Bagi kenderaan yang ingin meneruskan perjalanan dari selatan ke utara atau sebaliknya dan tidak ingin melalui Pusat Bandaraya Kuala Lumpur, laluan Lebuhraya PLUS ini telah disambungkan ke Lebuhraya Elite yang bermula dari Sungai Buloh sehingga Persimpangan Nilai di Negeri Sembilan.

Kos keseluruhan projek adalah dianggarkan sebanyak Ringgit Malaysia 6 Billion. Pada peringkat permulaan, projek ini dikendalikan oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) sebelum diserahkan kepada syarikat berkaitan kerajaan (GLC) selaku pemegang konsesi iaitu Plus Expressway Berhad.   

Terdapat pelbagai kemudahan tekah disediakan oleh pihak PLUS Expressway untuk keselesaan pemandu yang diantaranya seperti :

a) Pembinaan Kawasan Rehat & Rawat (R & R) dan Hentian Sebelah untuk setiap 60km di sepanjang lebuhraya
b) Kemudahan telefon kecemasan untuk setiap 2 km
c) Perkhidmatan PLUS Ronda
d) Restoran Bertingkat di Sungai Buloh dan Ayer Keroh

Sistem tol yang dilaksanakan di Lebuhraya Utara Selatan adalah secara tertutup iaitu pemandu akan mengambil tiket dari tempat bermula dan membayarnya di plaza tol keluar. Walaubagaimanapun, pengguna-pengguna kenderaan mempunyai alternatif untuk membuat pembayaran tol samaada melalui Sistem Touch N Go atau Smart Tag.

Lebuhraya Utara Selatan telah dibuka kepada pihak awam secara rasminya pada 08 September 1994.  

1 ulasan:

wany berkata...

kalo ler bayaran tol dimansuhkan trus.....uhuhuhu